VLIEGEN IN AMERIKA?

Hoewel je PPL/CPL wereldwijd geldig is, moet je voor andere continenten zoals de USA, Afrika en Australië een gelijkstelling aanvragen. Ieder continent heeft hiervoor aparte procedures. Op deze pagina lees je hoe je aan een FAA gelijkstelling komt en dus om als PIC op te treden. Als je sporadisch in de USA wilt vliegen, is het vliegen met een instructeur altijd een overweging.

Voor de aanvraag van een gelijkstelling heb je een geldig JAR-FCL (bij voorkeur een EU-FCL brevet) én een geldig medical nodig. Je voorkomt een dubbele exercitie als je eerst je JAR-FCL laat converteren, vanwege de verloopdatum. Een LAPL brevet kan niet gelijkgesteld worden, immers dit is geen ICAO brevet.

De procedure hoe je een aanvraag moet doen staat op de site van de FAA. Voordat je een gelijkstelling krijgt, moet het KIWA – in opdracht van de FAA – een verification letter aan de FAA sturen. Als het akkoord is, moet je naar één van de FSDO (Flight Standards District Office) in de USA om je brevet op te halen. Plan B is als je niet naar de USA wilt, dat je het in de UK bij 1 van de FAA DPE (Designated Pilot Examiners ) kan ophalen. Dit kost wel iets meer omdat de betreffende DPE (Thomas Hugston) een serieus bedrag rekent, maar het is een mogelijkheid.

Zowel brevet al medical moeten geldig zijn ten tijde van de aanvraag en niet veranderen totdat je je gelijkstelling bij een FSDO ophaalt. Je reist anders voor niets af naar de USA.

De procedure voor verificatie duurt 45 tot 90 dagen; na goedkeuring heb je 6 maanden de tijd om je gelijkstelling op te halen. Ben je te laat, dan moet je alles overdoen.

Pas op dat als je je gelijkstelling hebt opgehaald je niet onmiddellijk zomaar kan gaan vliegen in de USA. Je moet eerst een BFR (Biannual Flight Review) doen en in je logboek laten aftekenen (FAR 61.56). Een BFR bestaat uit grond training en een uur vliegen en kan je in de USA doen of bij onze Vliegschool.

Voor de initiële afgifte is 3 uur theorie noodzakelijk. Het punt is namelijk dat een instructeur ook verantwoordelijk is als het mis gaat nadat deze BFR gedaan is. Vandaar dat er echt even de tijd genomen moet worden. Eén van onze instructeurs heeft hier veel ervaring mee en speciaal een fraaie powerpoint gemaakt die met je doorgenomen wordt. Een initiële biannual kost bij onze Vliegschool incl. de vliegduur, 3 details á € 89,50 instructie. Dit is exclusief vliegtuighuur en landingen.

De vlucht (die overigens niet noodzakelijk op een N kist, maar ook op een PH kist kan plaatsvinden), zal bestaan uit stalls en landingen in diverse configuraties, short field take off, steile bochten, een simulated engine failure, een partial of complete instrument panel failure tijdens de nadering en enkele andere oefeningen die aantonen dat je veilig een vlucht kan uitvoeren.

Indien nodig kan ook het complex aircaft endorsement afgetekend worden, maar wij als Vliegschool hebben geen complex kist.

De FAA gelijkstelling is rechtsgeldig zolang je EU-FCL brevet en EU medical geldig zijn. Als je EU-FCL brevet, ratings of medical verlopen zijn, is je gelijkstelling ook niet meer geldig.

Een herhalingstrainingsvlucht voor het geldig houden van je EU-FCL SEP staat los van een BFR en is dus niet te combineren. Behalve als je een vlucht met een instructeur uitvoert die zowel EU-FCL als FAA gecertificeerd is. En daarvoor kan je dus bij ons terecht.

Denk er ook aan dat je aan alle currency (recency of experience) eisen moet voldoen voor bv het meenemen van passagiers overdag en ‘s nachts en voor je IR. Zie FAR 61.57.

Overigens is het mogelijk als inwoner van Nederland om met je JAA brevet op een N geregistreerd vliegtuig te vliegen binnen Nederland. Je mag de grens dus niet over. Deze regel staat nergens en het is meer een verzekeringseis als een EASA/FAA regel. Als je verder dan de grens wilt, dan is een omzetting van je JAA naar een FAA brevet zoals hierboven beschreven een interessante optie.

Wij denken dat een FAA brevet sowieso noodzakelijk is als je op een N-kist wilt vliegen, om alle mogelijke juridische problemen voor te blijven of als je een keer moet uitwijken en toch in het buitenland uitkomt…

FAA GELDIGHEID

Een FAA brevet verliest zijn geldigheid niet, maar je moet dus wel binnen 24 maanden een BFR doen. Dit kan dus zoals eerder gezegd op een N, maar ook op een PH kist.

Voor een hernieuwde BFR is 1 uur theorie noodzakelijk. Eén van onze instructeurs heeft hier veel ervaring mee en speciaal een fraaie powerpoint gemaakt die met je doorgenomen wordt.

Daarna een uur vliegen. Indien nodig kan ook het Complex Aircaft Endorsement afgetekend worden. Complex in de FAA betekent: flaps, constant speed prop en retractable gear. Dit endorsement kan onze instructeur ook afgeven, maar wij hebben geen complex kist. Als iemand dit los van zijn/haar BFR wilt doen is dit ook 1 uur vliegen.

NB. Als je in de FAA een vliegtuig wilt besturen met een motor vermogen meer dan 200 HP, dan heb je een High Performance Endorsement nodig. Ook dit is weer 1 uur vliegen.

We kunnen ook de zogenaamde IPC (Instrument Proficiency Check) afnemen en aftekenen. Dit is als je Instrument Rating niet meer geldig is. Dit is bijna weer een volledig Instrument Rating examen en de vliegtijd zal ongeveer 1.5 uur zijn.

Een hernieuwde BFR kost 2 details á € 89,50 instructie en dit is exclusief vliegtuighuur en landingen.

Je kan je FAA naast je JAA brevet geldig houden. Zelfs als je meerdere jaren niet gevlogen hebt, hoef je alleen maar een BFR te doen om weer te mogen vliegen. Het is geen pass/fail examen, maar een instructeur kan wel weigeren je logboek te tekenen voor de BFR als je niet voldoende presteert (nog los van het feit dat het natuurlijk geen goed idee is om na een lange tijd niet gevlogen te hebben weer aan de gang te gaan zonder training). Dit zal geen probleem zijn als je in de EU voldoende vlieguren maakt. Als je t.z.t. weer in de USA zou willen vliegen, moet je een check-out doen om een kist te kunnen huren. Dit is dan ook te combineren met een BFR.