De conversie bestaat uit het overbruggen van het urenverschil tussen LAPL 30 uur en PPL 45 uur plus een Skill-Test. Als je 5 van deze uren gevlogen hebt kan je al een start maken met de conversie naar PPL. De overige 10 uur is onder begeleiding van een instructeur.

Je dient een PPL syllabus aan te schaffen (de stichting AFF heeft helaas geen conversie syllabus) en net zoals bij de RPL naar PPL conversie, is ook bij de LAPL conversie een Skill-Test nodig. Het KIWA ziet dit als initiële afgifte en rekent hiervoor €605.

Het verschil tussen LAPL en PPL zit in de solo uren, (radio) navigatie en dat je een 180 graden bocht kunt maken op je instrumenten als je in een wolk terecht komt. De 6 uur instructie kan je met name gebruiken om je landingen te perfectioneren, waaronder crosswind of onder begeleiding naar een gecontroleerd veld te vliegen.

De 4 uur solo dienen echt solo gevlogen te worden, dus niet met passagiers.

Je kan deze conversie ook gebruiken om je om te laten scholen naar een ander vliegtuigtype uit onze vloot, zoals één van onze Cessna’s of Piper’s. Let op dat je pas na de uitgifte van een LAPL brevet, 10 uur solo hebt gevlogen alvorens je met passagiers mag vliegen.

Neem contact op voor een afspraak met onze Head of Training om deze conversie door te spreken voordat je hieraan begint.

a)  Kandidaten voor een PPL(A) moeten ten minste 45 uur vlieginstructie hebben ontvangen in vleugelvliegtuigen, waarvan er 5 voltooid mogen zijn in een FSTD, met inbegrip van ten minste:

  1. 25 uur dubbelbesturingsonderricht; en
  2. 10 uur solovliegtijd onder toezicht, met inbegrip van ten minste 5 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.

b)  Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(A). Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(A) moeten ten minste 15 uur hebben gevlogen op vleugelvliegtuigen na de afgifte van de LAPL(A), waarvan ten minste 10 uur vlieginstructie in een opleidingscursus aan een ATO. Deze opleidingscursus moet ten minste 4 uur solovliegtijd onder toezicht bevatten, met inbegrip van ten minste 2 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.

c)  Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding. Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding moeten het onderstaande hebben voltooid:

  1. ten minste 24 uur vliegtijd in een TMG na de aantekening van de TMG-uitbreiding; en
  2. 15 uur vlieginstructie in vleugelvliegtuigen in een opleidingscursus aan een ATO, met inbegrip van ten minste de eisen onder a), 2).

d)  Vrijstelling. Kandidaten die houder zijn van een bewijs van bevoegdheid voor een andere categorie luchtvaartuig, behalve luchtballonnen, krijgen een vrijstelling van 10 % van hun totale vliegtijd als PIC op dergelijke luchtvaartuigen begrensd tot een maximum van 10 uur. De omvang van de vrijstelling mag in geen geval dienen ten behoeve van de eisen onder a), 2).

PPL(A) SEP

For applicants seeking to obtain an PPL(A) SEP, crediting based on previous experience is described in (EC) No 1178/2011 FCL.210A(b)

Applicants with an LAPL(A) SEP or TMG

Applicant with an LAPL(A) SEP or TMG must complete at least 15 hours of flight instruction (after the LAPL(A) licensed has been issued) at an ATO. These 15 hours shall include at least:

  • –  10 hours instruction flight (Dual);
  • –  4 hours of supervised solo;
  • –  2 hours of solo cross-country;
  • –  A navigation flight consisting of at least 150 NM which must included 2 full stoplandings at airfields different from the departure airfield.Actual Flight Training

Before the applicants commences the course the following items must be completed:

  1. The ATO must determine and verify that the appliance has sufficient applicable knowledge before the training starts;
  2. The applicant possesses the license LAPL(A) with class rating SEP or TMG (including RT/LPE);
  3. Must have received SMS briefing from the ATO at which the training shall take place;
  4. The student must have in possession, a personalized PPL(A) SEP syllabus (Doc:313106);
  5. All items listed under Pre-requisites for this course (Doc: 313106) are signed off.

Proposed lessons of the PPL(A) SEP syllabus

In order to fulfil the requirements for the PPL(A) SEP course for holders of an LAPL(A) SEP or TMG the following lessons of Doc: 313106 are proposed:

LAPL-PPL conversie