Het trainingsscenario komt voort uit een onvoorziene noodtoestand, waarin de piloot niet meer in staat is het vliegtuig te besturen en dat de passagier alsnog de vlucht tot een goed einde weet te brengen ten behoeve van zijn/haar eigen veiligheid of dat van nog anderen aan boord. Het vliegtuig is dus in goede staat, en kan worden bestuurd vanuit de rechter stoel. De term “pinch hitter” is een honkbalterm, waarbij een reserve slagman wordt ingezet om een doorbraak te forceren. Een bijkomend voordeel van deze cursus is dat er nu nog iemand aan boord is die e.e.a. in de gaten houdt als de vlucht normaal verloopt.

De cursus is overgewaaid uit Amerika en door AOPA in het leven geroepen. Vliegschool Hilversum heeft toestemming om dezelfde naam te voeren, maar een geheel eigen methodiek ontwikkeld met hetzelfde doel.

De cursus start met een presentatie van diverse onderzoeken die de kans van “pilot incapacitation” in beeld brengt.

Aan de hand van een checklist leer je wat je kan en moet doen en in de simulator trainen we de basics en direct gevolgd door de vlieglessen zelf. De cursus bestaat uit simulator training en 5 vlieglessen waarin zowel theorie als praktijk behandeld wordt. De vliegtijd wordt bijgehouden in een officieel logbook en na afloop ontvang je een Pinch Hitter Certificaat. Geen officieel document, maar waar wel een prestatie achter schuil gaat en zo wordt meevliegen nog leuker.

Inclusief logbook, syllabus, simulator, vlieglessen, landingen en een korting van € 100,- is de totaalprijs € 1599,-.

De lessen hebben een vaste structuur:

  • Briefing

  • Simulator sessie

  • Vliegsessie

  • Debriefing

Het was een prachtige ervaring om nogmaals van dichtbij het vliegen te kunnen proeven onder het relaxte en kundige toezicht van Frank Morelisse die het geheel op een plezierige manier bracht. Tevens is het nu als passagier nog interessanter geworden omdat de taken tijdens een vliegtrip enigszins verdeeld kunnen worden door actief deel te nemen met o.a. navigeren. Het is een echte aanrader voor iedereen die het halen van een brevet te ver gaat, maar toch nauw betrokken willen blijven met deze hobby.
Harry

De laatste les vliegen we naar vliegveld Lelystad.

Indien het zicht beperkt is of de wind te hard is, wordt je ruim van te voren geïnformeerd of wordt les 3 (communicatie) gedaan. Vluchten vinden plaats in Tecnam in combinatie met de simulator. Op verzoek tegen meerprijs kan de cursus ook op de Cessna/Piper plaatsvinden. De cursus is Nederlandstalig. Extra landingen vinden in overleg met kandidaat plaats op basis van nacalculatie.

Je vliegt vanaf de rechterstoel en hoeft geen checklist van het vliegtuig te leren of te gebruiken tijdens de oefeningen.

Klik hier voor aanmelding en het downloaden van de Syllabus.

les#OnderwerpBriefingSimulatorVliegtuigLandingen
1Familiarisatie en Aerodynamica1:300:301:001
2Navigatie en Nadering1:001:001:001
3Communicatie1:001:001:001
4Landingen (lokaal)1:001:001:005
5Overland vlucht naar Lelystad1:00n/a2:005