Producten

PROFCHECK

PROFCHECK 2017-05-01T12:05:33+00:00

Als privé- en/of verkeersvlieger kan je d.m.v. een Profcheck (proficiency check/bekwaamheidsproef) je SEP(A) bevoegdheid weer geldig maken (renewal/revalidation).

Afhankelijk van de verloopdatum dien je enkele trainingsuren te volgen met één van onze instructeurs, gevolgd door de Profcheck zelf door onze examinator. Als Vliegschool bepalen wij het aantal trainingsuren na een initiële vlucht en de keus is aan jou op welk vliegtuig type dat binnen onze vloot is.

Als voorbeeld kan je de procedures doornemen van het betreffende Pilot Operating Handbook (POH) van het vliegtuig type uit onze Vloot. Een zeer gewaardeerd hulpmiddel is onze unieke “Currency&Conversion” online tool. Hierin is de POH vertaald in multiple choice vragen, welke je eindeloos kunt oefenen. Ter voorbereiding op je Profcheck moet je voor de toets 100% scoren.

Neem Contact op voor het download wachtwoord en toegang tot de “Currency&Conversion” tool. Beide zijn voor onze vliegers gratis.

Als voorbeeld kan je enkele vragen van de Tecnam P2002JF oefenen.

Bij een Profcheck wordt niet alleen je vliegvaardigheid getest, maar evenzo belangrijk is hoe je de vluchtvoorbereiding hebt gedaan, zoals NOTAM‘s, weersinformatie, weight&balance en prestatieberekeningen etc. Met een goede voorbereiding laat je duidelijk zien dat je weer als Pilot In Command kan opereren.

Het ooit behaalde theorie certificaat blijft ten alle tijden geldig, tenzij je nog een vliegbewijs A of B had en die hebt laten verlopen vóór de invoering van de JAR-FCL regelgeving in 1999. In dat geval dient de gehele theorie opnieuw gevolgd te worden. De conversie van het vliegbewijs naar een JAR-FCL brevet kon tot 2008. Je kan wel vlieguren als ervaringsuren meenemen. Bel het KIWA bij twijfel 070-4144888 (wacht na de taalkeuze en kies 5 en 1).

De kosten zijn afhankelijk van het aantal type vliegtuig, benodigde trainingsuren en landingen. Gebleken is dat verkeersvliegers ca. 2 details (een detail bestaat uit 30 min briefing en 60 min vlucht) nodig hebben om weer de standaard te bereiken voor de Profcheck. Als het korter dan 3 maanden is verlopen, kan volstaan worden met een profcheck. Dit is ter beoordeling aan de Head of Training. Neem gerust contact op voor een afspraak of persoonlijk advies.

Een dag voor de vlucht kan je naar de TAF’s kijken. Later op de dag naar het weerbulletin van de kleine luchtvaart. Als je dan al de beslissing kunt nemen om de Profcheck niet door te laten gaan, neem contact op met de Vliegschool. Als je twijfelt, wacht dan met je beslissing tot de dag erna.

Zie op onze Weer pagina de richtlijn voor het uitvoeren van een Profcheck. Aan de hand van deze waarden kan je bepalen of het examen wel/niet kan doorgaan. De examinator verwacht dat jij het initiatief neemt voor een GO/NO-GO.

Voor privévliegers; let op dat je ook een geldig Medical, LPE en RT bewijs moet hebben.

Voor verkeersvliegers dient de SEP(A) bevoegdheid op het brevet te staan. Indien dit niet het geval is, rekent de KIWA hier een fee voor ad. €125,-. Als het nooit op je brevet heeft gestaan en het ook niet bij het KIWA bekend is, dan moet er bij ons een SEP(A) Classrating opleiding gevolgd te worden.

Profcheck formulieren van het KIWA en ILT vind je op onze KIWA/CBR/ILT pagina