Bel ons op 035-5771201|info@vliegschool-hilversum.nl

PROFCHECK

PROFCHECK 2018-02-01T22:04:16+00:00

Als privé- en/of verkeersvlieger kan je d.m.v. een Profcheck (proficiency check/bekwaamheidsproef) je SEP(A) bevoegdheid weer geldig maken (renewal/revalidation).

Afhankelijk van de verloopdatum dien je enkele trainingsuren te volgen met één van onze instructeurs, gevolgd door de Profcheck zelf door onze examinator. Als Vliegschool bepalen wij het aantal trainingsuren na een initiële vlucht volgens de richtlijn in AMC1 FCL.740(b)(1) en de keus is aan jou op welk vliegtuig type dat binnen onze vloot is volgens.

Als voorbeeld kan je de procedures doornemen van het betreffende Pilot Operating Handbook (POH) van het vliegtuig type uit onze Vloot. Een zeer gewaardeerd hulpmiddel is onze unieke “Currency&Conversion” online tool. Hierin is de POH vertaald in multiple choice vragen, welke je eindeloos kunt oefenen. Ter voorbereiding op je Profcheck moet je voor de toets 100% scoren.

Neem Contact op voor het download wachtwoord en toegang tot de “Currency&Conversion” tool. Beide zijn voor onze vliegers gratis.

Als voorbeeld kan je enkele vragen van de Tecnam P2002JF oefenen.

Bij een Profcheck wordt niet alleen je vliegvaardigheid getest, maar evenzo belangrijk is hoe je de vluchtvoorbereiding hebt gedaan, zoals NOTAM‘s, weersinformatie, weight&balance en prestatieberekeningen etc. Met een goede voorbereiding laat je duidelijk zien dat je weer als Pilot In Command kan opereren.

Het ooit behaalde theorie certificaat blijft ten alle tijden geldig, tenzij je nog een vliegbewijs A of B had en die hebt laten verlopen vóór de invoering van de JAR-FCL regelgeving in 1999. In dat geval dient de gehele theorie opnieuw gevolgd te worden. De conversie van het vliegbewijs naar een JAR-FCL brevet kon tot 2008. Je kan wel vlieguren als ervaringsuren meenemen. Bel het KIWA bij twijfel 070-4144888 (wacht na de taalkeuze en kies 5 en 1).

De kosten zijn afhankelijk van het aantal type vliegtuig, benodigde trainingsuren en landingen. Gebleken is dat verkeersvliegers ca. 2 details (een detail bestaat uit 45 min (de-)briefing en 60 min vlucht) nodig hebben om weer de standaard te bereiken voor de Profcheck. Als het korter dan 3 maanden is verlopen, kan volstaan worden met een profcheck. Dit is ter beoordeling aan de Head of Training. Neem contact op voor een afspraak of persoonlijk advies.

Een dag voor de vlucht kan je naar de TAF’s kijken. Later op de dag naar het weerbulletin van de kleine luchtvaart. Als je dan al de beslissing kunt nemen om de Profcheck niet door te laten gaan, neem contact op met de Vliegschool. Als je twijfelt, wacht dan met je beslissing tot de dag erna.

Zie op onze Weer pagina de richtlijn voor het uitvoeren van een Profcheck. Aan de hand van deze waarden kan je bepalen of het examen wel/niet kan doorgaan. De examinator verwacht dat jij het initiatief neemt voor een GO/NO-GO.

Voor privévliegers; let op dat je ook een geldig Medical, LPE en RT bewijs moet hebben.

Voor verkeersvliegers dient de SEP(A) bevoegdheid op het brevet te staan. Indien dit niet het geval is, rekent de KIWA hier een fee voor ad. €125,-. Als het nooit op je brevet heeft gestaan en het ook niet bij het KIWA bekend is, dan moet er bij ons een SEP(A) Classrating opleiding gevolgd te worden.

Profcheck formulieren van het KIWA en ILT vind je op onze KIWA/CBR/ILT pagina

 RENEWAL OF CLASS AND TYPE RATINGS: REFRESHER TRAINING
 (a) Paragraph (b)(1) of FCL.740 determines that if a class or type rating has lapsed, the applicant shall take refresher training at an ATO. The objective of the training is to reach the level of proficiency necessary to safely operate the relevant type or class of aircraft. The amount of refresher training needed should be determined on a case-by-case basis by the ATO, taking into account the following factors:

(1) the experience of the applicant. To determine this, the ATO should evaluate the pilot’s log book, and, if necessary, conduct a test in an FSTD;

(2) the complexity of the aircraft;

(3) the amount of time lapsed since the expiry of the validity period of the rating. The amount of training needed to reach the desired level of proficiency should increase with the time lapsed. In some cases, after evaluating the pilot, and when the time lapsed is very limited (less than 3 months), the ATO may even determine that no further refresher training is necessary. When determining the needs of the pilot, the following items can be taken into consideration:

(i) expiry shorter than 3 months : no supplementary requirements;

(ii) expiry longer than 3 months but shorter than 1 year: a minimum of two training sessions;

(iii) expiry longer than 1 year bu t shorter than 3 years: a minimum of three training sessions in which the most important malfunctions in the available systems are covered;

(iv) expiry longer than 3 years: the applicant should again undergo the training required for the initia l issue of the rating or, in case of helicopter, the training required for the ‘additional type issue’, according to other valid ratings held.

(b) Once the ATO has determined the needs of the applicant, it should develop an individual training prog ramme that should be based on the initial training for the issue of the rating and focus on the aspects where the applicant has shown the greatest needs.

(c) After successful completion of th e training, the ATO should give a certificate, or other documental e vidence that the training has been successfully achieved to the applicant, to be submitted to the competent authority when applying for the renewal. The certificate or documental evidence needs to contain a description of the training programme.

Producten