Zet je RPL MLA brevet om naar een LAPL SEP voor 8 april 2018

Heb je interesse in het behalen van een LAPL SEP brevet (naast je RPL MLA of in plaats daarvan), dan is momenteel de procedure relatief eenvoudig en misschien ná 8 april 2018 wel niet meer mogelijk. Het is namelijk nog niet duidelijk welke eisen er gaan gelden om een RPL SEP geldig te houden en om dat ná 8 april 2018 naar een LAPL SEP om te zetten. Dit zou kunnen variëren van het opnieuw doen van je theorie, een profcheck of in het ergste geval de gehele opleiding opnieuw moeten doen.

Vliegschool Hilversum introduceert het twee fasenplan voor de conversie van RPL MLA naar LAPL SEP. Een reden voor deze uitbreiding kan zijn dat je met meer dan 2 personen, een hogere MTOW en/of over de landsgrenzen je vleugels wilt uitslaan.

De conversie van RPL MLA naar LAPL SEP kent een tussenstap via het RPL SEP brevet.

omzetting-rpl-mla-naar-lapl-sep-001

Fase 1 bestaat uit de SEP Classrating en aansluitend de Skill-Test (het praktijk examen). Je moet het SEP-vliegtuig waarop je gaat vliegen goed leren kennen en het POH bestuderen. Je krijgt gratis toegang tot de POH Currency & Conversion-oefenvragen in Drillster voor de vliegtuigen van Vliegschool Hilversum: Tecnam P2002-JF, Cessna 172, Piper Warrior of Piper Archer. Slaag je voor het praktijkexamen, dan vragen we de SEP Classrating op het RPL brevet aan bij het KIWA. Omdat het een heruitgifte is, kost dit “slechts” € 125.

In fase 2 converteer je het RPL SEP brevet naar LAPL SEP. Daar heb je tot 8 april 2018 de tijd voor om de verschillen tussen RPL en LAPL bij te scholen. Lees verder op deze pagina voor de eisen.

Overigens kan je van een LAPL SEP ook naar een RPL MLA bevoegdheid d.m.v. minimaal 3 vlieguren en 10 starts en landingen (zie schema). Wij hebben bij Vliegschool Hilversum alleen SEP vliegtuigen en geen MLA’s (met een MTOW tot 450 kg), dus kunnen hierin niet faciliteren. Onze Tecnam vliegtuigen (VLA/LSA) zijn bijzonder geschikt voor de conversie, want de vliegeigenschappen zijn zeer herkenbaar voor een MLA vlieger. Onze 4 Tecnam P2002-JF’s hebben echter wel een MTOW van 580 kg of 600 kg. Met dat MTOW hoeft een Weight&Balance binnen de limieten nooit meer een probleem te zijn.

Wil je zowel de RPL MLA als LAPL SEP vliegtuigtypes blijven vliegen, dan moet je beide brevetten apart geldig houden. Je vlieguren voor het geldig houden van je RPL MLA brevet (12 uur in het 2e jaar), gelden namelijk niet voor de verlenging van je LAPL SEP brevet (ook 12 uur in het 2e jaar). Nationale brevetten zoals het RPL MLA, die dus niet onder de Europese EASA Part-FCL regels vallen (voor het besturen van Annex II vliegtuigen), blijven ook na 8 april 2018 in gebruik. Kijk voor de nationale regelgeving op Wetten.nl.

De reeds gedane theorie-opleiding tijdens de MLA opleiding blijft geldig tot 8 april 2018. Daarna vervalt de RPL SEP en vervalt dus ook de stap om naar een LAPL SEP te gaan. Een rechtstreekse conversie van RPL MLA naar LAPL SEP bestaat nu alleen maar als je de LAPL SEP opleiding doet van 30 vlieguren.

Je dient wel een medische keuring klasse II te hebben, anders kan de RPL SEP niet worden afgegeven. Als het goed is, dan heb je die nu al voor je RPL MLA, maar check de geldigheid nog even. Als je eenmaal een LAPL SEP brevet hebt (en geen RPL MLA meer zou hebben) volstaat een LAPL keuring.

Verder is het belangrijk om te weten dat houders van een LAPL(A) enkel passagiers mogen vervoeren nadat ze, na afgifte van het bewijs van bevoegdheid, minimaal 10 uur vliegtijd als PIC op vleugelvliegtuigen of TMG’s hebben uitgevoerd.

Samenvattende onderdelen

  • Classrating SEP
  • Landingen
  • Skill-Test
  • KIWA herafgifte bevoegdheid

Overige certificaten

  • LPE  en Radiotelefonie certificaat
  • Medical klasse II keuring
Neem contact op voor een afspraak met onze Head of Training om deze conversie door te spreken voordat je hieraan begint.