Bel ons op 035-5771201|info@vliegschool-hilversum.nl

RPL SEP – LAPL SEP

RPL SEP – LAPL SEP 2017-11-23T14:41:47+00:00

RPL(A) SEP(land) conversie LAPL(A) SEP(land)

Wil je je nationale RPL brevet omzetten naar een LAPL voor 8 april 2018 of wil je fase 2 afronden vanuit een RPL MLA? Laat je RPL dan converteren naar een LAPL. Dit kan voorzover nu bekend uiterlijk tot 8 april 2018. Het ILT laat weten (d.d. 15 november 2017) op onze vraag wat er gebeurt na deze datum:

Het uitgangspunt is dat de brevetten op 8 april 2018 geconverteerd moeten zijn, zoals beschreven in art. 4 van EU verordening 1178/2011. Wat het beleid wordt voor mensen die er na 8 april 2018 achter komen is nog niet bekend.

In ieder geval is het RPL niet meer geldig na 8 april 2018 en het is nog niet duidelijk welke eisen er gaan geleden om het naar een LAPL om te zetten. Dit zou kunnen variëren van het opnieuw doen van je theorie, een Profcheck of in het ergste geval de hele opleiding opnieuw moeten doen.

Deze conversie kan je zonder tussenkomst van een vliegschool doen, maar je moet wel een geldige SEP of TMG rating én medical klasse II hebben. Optioneel en gewenst is ook een Radiotelefonie en geldige LPE. Als je na de conversie eenmaal een LAPL brevet hebt, kan je volstaan met een iets goedkopere LAPL keuring in de toekomst.

Voor de uitgifte van een LAPL of PPL geldt officieel geen RT en LPE eis. Het KIWA geeft regelmatig deze bewijzen af zonder RT en LPE. Een RT is overigens niet geldig zonder (geldige) LPE. De restrictie is dan wel dat je dan niet de radio kan gebruiken en ook niet naar gecontroleerde velden kan vliegen. Voor het binnenvliegen van een ongecontroleerd vliegveld circuit (zoals EHHV) dienen vliegers het seinenvierkant te overvliegen en conform deze aanwijzing te handelen. Op EHHV zie je dit ook regelmatig gebeuren boven de circuithoogte.

Heb je nu geen geldige SEP of TMG rating, dan moet je aanvullende training ondergaan én een Profcheck laten afnemen. Pas dan kan je je RPL converteren.

Verder moet je voldoen aan deze eisen;

  • Ik heb tenminste 6 uur voltooid als gezagvoerder (PIC) op een SEP en/of TMG

  • Ik heb tenminste 3 uur solo overlandnavigatievluchten uitgevoerd op een SEP en/of TMG,

  • Ik heb een uitwijkprocedure naar een uitwijkvluchthaven getraind of uitgevoerd,

  • Ik heb een (instructie) vlucht op lage hoogte (ca. 500/600 ft) onder omstandigheden met verminderd zicht getraind of uitgevoerd.

Als je de 2 onderste items nog niet hebt, boek dan een vlucht met een instructeur. In principe kan je beide items in één vlucht laten aftekenen. Is je SEP of TMG nu verlopen, dan kan je onderstaande 2 items meenemen in de trainingsvluchten ter voorbereiding op je Profcheck.

Heb je eenmaal je LAPL brevet, dat moet je minimaal 10 uur solo als PIC vliegen na afgifte van het LAPL brevet om met passagiers te mogen vliegen. Als je RPL SEP brevet nog geldig is kan je nog passagiers meenemen als je in de EHAM FIR blijft. Na de overige 5 solo uren (met passagiers dus), vlieg je verder met je LAPL.

Het KIWA rekent €73,81 voor deze conversie.

Producten