Bel ons op 035-5771201|info@vliegschool-hilversum.nl

SKILL-TEST VLUCHTVOORBEREIDING EHHV-EBAW

SKILL-TEST VLUCHTVOORBEREIDING EHHV-EBAW 2018-04-29T16:36:22+00:00

Skill-test vluchtvoorbereiding EHHV-EBAW

Deze pagina is niet alleen voor praktijk examen (Skill-test) kandidaten, maar ook voor brevethouders. Het geeft een beeld wat er komt kijken voor een vluchtvoorbereiding over de grens.

Tijdens de opleiding heb je veel gevlogen binnen de FIR van EHAA en heb je gebruik gemaakt van onze NOTAM-, Weer– en Weight&Balance-pagina. Voor een vlucht over de grens “verdwaal” je al snel in een wirwar aan sites. In deze vluchtvoorbereiding laten we zien welke sites je kan gebruiken en waar je je (ruim) voor de vlucht gratis kan registreren en templates kan aanmaken. Deze templates zijn vervolgens snel te raadplegen. Niets is hinderlijker dan gestressed op het examen te verschijnen, omdat je nog druk doende bent om sites af te speuren en pagina’s te printen. Time-management is erg belangrijk, want bepaalde dingen kan je al van tevoren doen. Zo spreid je de werkdruk.

Na een goed afgelegd proefexamen bellen we een examinator en maken we een afspraak. Meestal is dit na een paar dagen voorafgaand en heb je tijd genoeg om de vluchtvoorbereiding te maken. Je krijgt van de examinator een opdracht die je moet voorbereiden. In dit voorbeeld bereiden we een vlucht voor van EHHV naar EBAW. We beginnen 5 dagen van te voren af te tellen: Day/Time minus…

Alles wat je geleerd hebt komt samen in 1 document dat je kan briefen aan de examinator, waarin de volgende onderwerpen staan:

  • Navigatieplan
  • Tripkit
  • Weight&Balance
  • Flightplan
  • NOTAM
  • Analyse weerberichten
  • Prestatieberekening

Een compleet uitgewerkt voorbeeld (pdf) is onderaan deze pagina te vinden.

Print ieder onderdeel gaandeweg je voorbereiding uit en markeer zinnen/woorden die je belangrijk vindt om te briefen aan je examinator.

Let wel, dit is een voorbeeld met ruimte voor eigen interpretatie en als Pilot In Command blijf je zelf verantwoordelijk voor gebruik van de originele en meest actuele bronnen.

Succes!

Nb. Overigens kan je ook een briefing genereren vanuit bijv. Skydemon, maar dat wordt (nog) niet geaccepteerd bij je Skill-test.

Day minus 5

Belgocontrol

Je kent het Nederlandse Homebriefing* voor het indienen van een flightplan en ophalen van de NOTAM. België heeft Belgocontrol en deze is een stuk uitgebreider. Naast flightplans vind je er weer, de AIP en kan je templates aanmaken. Ideaal voor een snelle en complete output. Registreer je nu en binnen 1 of 2 dagen krijg je toegang.

* Heb je nog geen toegangscode als leerling van VSH voor Homebriefing, vraag deze dan op via dit formulier. Je ontvangt dan een mail met de inloggegevens;

Route

Terwijl je wacht op de inloggegevens van Belgocontrol kan je de route op je VFR-kaart intekenen. Je mag natuurlijk zelf ook een andere route kiezen. Zorg voor een duidelijke, met potlood ingetekende route en goed herkenbare waypoints zoals spoor- en snelwegkruisingen. Je hoeft voor het examen geen buitenlandse kaarten aan te schaffen. Hoewel wij er vaak wel een te leen hebben, is het niet verplicht.

NB. Gebruik bij een echte vlucht naar het buitenland altijd een geldige VFR-kaart. De Nederlandse VFR kaart is slechts te gebruiken voor EHAA (zie legenda van de kaart).

Navigatieplan

Vul nu het Navigatieplan in zonder wind berekening. Pas een paar uur voor vertrek weet je de hoogtewind en kan je het navigatieplan afmaken met headings, groundspeed en daaruit volgend de brandstofberekening.

Tripkit aanvraag

Als vliegschool hebben we een abonnement op de Jeppesen VFR manual en kunnen we op verzoek de approach- en landingskaartjes, en overige vliegveld-informatie genereren. Om het nog makkelijker te maken vul je dit formulier in en wij sturen je binnen 1 of 2 dagen een pdf-bestand met de gewenste kaartjes.

Weight&Balance

Bij het boeken van een examinator vragen we naar zijn/haar gewicht, welke je inclusief je eigen gewicht, brandstof en bagage kan invullen in onze Weight&Balance-calculator.

Zorg dat je altijd binnen de MTOW blijft. Geef de dag voor de examenvlucht aan hoeveel brandstof je wilt meenemen. We zullen daar rekening mee houden als we de kisten ‘s ochtends tanken.

D minus 2

AIP België

Je hebt nu toegang tot Belgocontrol. Via deze link kom je op de AIP terecht. De indeling is conform de AIP van Nederland en je kan gratis approach- en landingskaartjes, en andere praktische informatie raadplegen. Je vindt hier bijvoorbeeld openingstijden, luchtruim-indeling en brandstoftypes die op een vliegveld beschikbaar zijn.

Preflight Briefing

Klik op Preflight Briefing en vul hiernaast de gegevens in en zet ook nog een vinkje bij Gamet/Airmet bij de OPMET-balk.

Bewaar deze template als EHHV-EBAW.

Flightplan

Klik op Flightplanning.

Neem de gegevens over zoals hiernaast te zien en vul bij DOF/yymmdd de juiste dag van je examen in en bij Pilot in Command de naam van de examinator. Bewaar alles als template bijv. EHHV-EBAW.

Submit het formulier niet. Voor de Skill-test is dit niet nodig, anders moet je het flightplan weer cancellen. Dit kan onder het tabje “FPL Related Messages”. Een flightplan kan je 5 dagen vooraf invullen en altijd aanpassen of annuleren.

Time minus 3

Weerpagina KNMI

Print nu onze weerpagina voor het weerbulletin, de METAR en de TAF.

Meteo Information

Voor meer weersinformatie, kies bij Meteo Information het tabblad “Flight Briefing Charts“. Beperk je tot de de Low Level SIGWX van Belgium en West Europe, en kies het tijdstip van de vlucht.

Low Level SIGWX Belgium
Low Level SIGWX Belgium

Als blijkt dat het weer buiten deze limieten is, neem dan contact op met de examinator/vliegschool om de Skill-test te verplaatsen.

 PROFCHECK
SKILL-TEST


  • zicht > 5km

  • wind < 25kts

  • wolkenbasis > 2000ft

  • x- en tailwind limiet POH

  • licht tot matige turbulentie

Preflight Briefing

Een paar uur voor vertrek ga je het weer en de NOTAM checken.

Klik op Preflight Briefing en selecteer template EHHV-EBAW, gevolgd door “Retrieve Briefing”. In een apart scherm wordt nu een Narrow Route briefing gegenereerd, met NOTAM, METAR, TAF (ook voor de velden die en-route gelegen liggen) en GAFOR (hoogtewind ivm Navigatieplan).

Interactieve NOTAM

In een oogopslag kan je zien welke gebieden actief zijn in het Belgische luchtruim. Binnen het Preflight Briefing-menu klik je op het tabblad “Daily Warnings” en kies je de gewenste dag.

Navigatieplan (finaliseren met wind en fuel berekening)

Maak het navigatieplan af, nu je de hoogtewind hebt. Zie de weerpagina en gebruik bijvoorbeeld deze online rekenschijf-app op je telefoon of tablet.

Prestaties

Op de Prestatiepagina kies je het vliegtuig waar je examen op doet om de Take-off en Landing run en distance uit te rekenen. Vermenigvuldig de take-off lengte met 1,33 en de landingslengte met 1,43 als safety factor.

Briefing

Dit is een voorbeeld van een compleet uitgewerkte vlucht (d.d. 1 juli 2017) van EHHV-EBAW (pdf 17Mb) met alle items voor een complete vluchtvoorbereiding. Klik op het plaatje om het te downloaden.

Overigens, zou jij de examinator vooraf gebeld hebben na de weeranalyse van deze vlucht op 1 juli? Geef je beslissing vrijwillig door;