SKILL-TEST VLUCHTVOORBEREIDING EHHV-EDDW

SKILL-TEST VLUCHTVOORBEREIDING EHHV-EDDW2018-07-24T16:34:33+00:00

Skill-test vluchtvoorbereiding EHHV-EDDW

Deze pagina is niet alleen voor praktijk examen (Skill-test) kandidaten, maar ook voor brevethouders. Het geeft een beeld wat er komt kijken voor een vluchtvoorbereiding over de grens.

Tijdens de opleiding heb je veel gevlogen binnen de FIR van EHAA en heb je gebruik gemaakt van onze NOTAM-, Weer– en Weight&Balance-pagina. Voor een vlucht over de grens “verdwaal” je al snel in een wirwar aan sites. In deze vluchtvoorbereiding laten we zien welke sites je kan gebruiken en waar je je (ruim) voor de vlucht gratis kan registreren en templates kan aanmaken. Deze templates zijn vervolgens snel te raadplegen. Niets is hinderlijker dan gestressed op het examen te verschijnen, omdat je nog druk doende bent om sites af te speuren en pagina’s te printen. Time-management is erg belangrijk, want bepaalde dingen kan je al van tevoren doen. Zo spreid je de werkdruk.

Na een goed afgelegd proefexamen bellen we een examinator en maken we een afspraak. Meestal is dit een paar dagen voorafgaand en heb je tijd genoeg om de vluchtvoorbereiding te maken. Je krijgt van de examinator een opdracht die je moet voorbereiden. In dit voorbeeld bereiden we een vlucht voor van EHHV naar EDDW (Bremen) met de Cessna 172. We beginnen 3 dagen van te voren af te tellen: Day/Time minus…

Alles wat je geleerd hebt komt samen in 1 document dat je kan briefen aan de examinator, waarin de volgende onderwerpen staan:

  • Tripkit
  • Navigatieplan
  • Flightplan
  • NOTAM
  • Weight&Balance
  • Prestatieberekening

Een compleet uitgewerkt voorbeeld (pdf) is onderaan deze pagina te vinden.

Print ieder onderdeel gaandeweg je voorbereiding uit en markeer zinnen/woorden die je belangrijk vindt om te briefen aan je examinator.

Let wel, dit is een voorbeeld met ruimte voor eigen interpretatie en als Pilot In Command blijf je zelf verantwoordelijk voor gebruik van de originele en meest actuele bronnen.

Succes!

Nb. Overigens kan je ook een briefing genereren vanuit bijv. Skydemon, maar dat wordt (nog) niet geaccepteerd bij je Skill-test.

Day minus 3

VFR charts

Voordat je gaat plannen is het handig als je een VFR kaart van Duitsland hebt (die van Nederland heb je waarschijnlijk al). Voor de tocht naar Bremen dien je het Hannover deel te hebben. Als vliegschool hebben we actuele VFR kaarten liggen en deze kan je lenen voor de vluchtvoorbereiding.

Approach- en landing charts

Naast de VFR kaart moet je ook de approach- en landingskaartjes hebben. Daar worden op de Skill-test ook vragen over gesteld, in de trend van “waar kan je tanken of moet je parkeren”. Het AIP van Duitsland geeft deze niet gratis uit. Voor een grove indruk kan je op Airports.de kijken en deze link is specifiek voor Bremen. Voor de officiële uitgave (vereiste voor de Skill-test) kan je bij ons gratis een Tripkit opvragen. We kunnen dit mailen, maar handiger is om dit bij ons aan de balie op te vragen, want dan kan je gelijk de VFR Hannover kaart meenemen (alleen voor VSH vliegers).

Route intekenen

Het is raadzaam om je route langs Restricted, Prohibited, TSA, CTR en RMZ gebieden te plannen. Zo vlieg je misschien een stukje om, maar als deze gebieden actief zijn tijdens je Skill-test, dan voorkomt dat een hoop omreken werk. Bovenlangs bepaalde gebieden plannen is ook niet praktisch, want de wolkenbasis kan mogelijk in de weg zitten. Een voorbeeld van de route zie je bijgaand en uiteraard mag je afwijken van “onze” route, maar probeer om zo min mogelijk heading wisselingen te plannen. Want iedere heading moet je apart uitrekenen qua opstuurhoek en groundspeed en dat kost onnodige extra rekentijd. Zorg voor een duidelijke, met potlood ingetekende route en goed herkenbare waypoints zoals spoor- en snelwegkruisingen. Plan je route boven de 2000 ft uit veiligheidsoverweging en boven Duits grondgebied willen ze dat expliciet.

NB. Gebruik bij een echte vlucht naar het buitenland altijd een geldige VFR-kaart. De Nederlandse VFR kaart is slechts te gebruiken voor EHAA (zie legenda van de kaart).

Navigatieplan

Vul nu het Navigatieplan in met behulp van lineaal en protractor. Pas een paar uur voor vertrek weet je de hoogtewind en kan je het navigatieplan afmaken met headings, groundspeed en daaruit volgend de brandstofberekening.

DFS Deutsche Flugsicherung

Je kent het Nederlandse Homebriefing* voor het indienen van een Flightplan en ophalen van de Notam. Duitsland heeft de DFS (Deutsche Flugsicherung) en deze is een stuk uitgebreider. Naast Flightplans vind je er Notam en kan je templates aanmaken. Ideaal voor een snelle en complete output.

Registreer je nu en krijg gelijk toegang na ontvangst van je wachtwoord. Vul bij “LFZ.-KENNUNG” een vliegtuigregistratie in (zie Vloot). Dit kan je overigens later wijzigen, maar het meest handige is de registratie van je Skill-test kist.

Flight Preparation

Klik via Flight Preparation op VFReBULLETIN.

Notam template

Vul de gegevens van departure, destination en alternates in en bewaar dit als template EHHV-EDDW. Selecteer 30 dagen, vink “Notam about erected obstacles en obstruction lights uit”. Bij “distance to the route” selecteer je 10 NM. Dit maakt het wat overzichtelijker voor day VFR vluchten.

NB. voor een nauwkeurige briefing (die deze route globaal volgt) vul je bij ROUTE “5221N00716E DCT” in.

Flightplan template

Na de Notam template kan je ook een Flightplan template maken met dezelfde naam (helaas kopieert DFS dit niet).

Gebruik voor de route lat/lon coördinaten met DCT als separator of kies plaatsnamen. In dit geval hebben we de route in Skydemon gezet welke de correcte syntax genereert en dus met copy/paste makkelijk bij ROUTE te importeren;

DCT 5214N00514E DCT 5220N00536E DCT 5222N00638E DCT 5221N00716E DCT 5230N00732E DCT 5242N00756E DCT 5251N00814E DCT 5258N00837E DCT

Voor de Skill-test hoef je het Flightplan niet echt te filen. Een print-out hiervan is voldoende.

Meteo aanvraag

Wij hebben een login voor het Duitse luchtruim. Vul bijgaand formulier in om toegang te krijgen (alleen voor VSH vliegers). Let op dat dit 1 of 2 dagen kan duren voordat je antwoord krijgt.

Weight&Balance

Bij het boeken van een examinator vragen we naar zijn/haar gewicht, welke je inclusief je eigen gewicht, brandstof en bagage kan invullen in onze Weight&Balance-calculator.

Zorg dat je altijd binnen de MTOW blijft. Geef de dag voor de examenvlucht aan hoeveel brandstof je wilt meenemen. We zullen daar rekening mee houden als we de kisten ‘s ochtends tanken.

Time minus 3

Notam

Op de dag van je Skill-test print je alles uit. Begin met de Notam waarvan je een paar dagen geleden een template EHHV-EDDW hebt gemaakt. Mocht er nu op de route een obstructie zichtbaar zijn (bijv. een militaire oefening of in een uitzonder lijk geval dat Bremen gesloten zou zijn), dan kan je de route nu nog makkelijk aanpassen.

Meteo (na ontvangst inlog)

Metar/Taf langs de route.

Cross-sections,SWC, Gamet en bericht voor kleine luchtvaart

Je kan bij de Cross-sections vele dagen in de toekomst kijken naar bewolking en wind. Verder een SWC, GAMET en weerbericht voor de kleine luchtvaart voor de regio Duitsland Noord.

Als blijkt dat het weer buiten deze limieten is, neem dan contact op met de examinator/vliegschool om de Skill-test te verplaatsen.

 PROFCHECK
SKILL-TEST


  • zicht > 5km

  • wind < 25kts

  • wolkenbasis > 2000ft

  • x- en tailwind limiet POH

  • licht tot matige turbulentie

Navigatieplan (finaliseren met wind en fuel berekening)

Maak het navigatieplan af, nu je de hoogtewind hebt (we hebben hier 300/20 genomen). Gebruik bijvoorbeeld deze online rekenschijf-app op je telefoon of tablet.

Prestaties

Op de Prestatiepagina kies je het vliegtuig waar je examen op doet om de Take-off en Landing run en distance uit te rekenen. Vermenigvuldig de take-off lengte met 1,33 en de landingslengte met 1,43 als safety factor.

Briefing

Dit is een voorbeeld van een compleet uitgewerkte vlucht (d.d. 12 maart 2018) van EHHV-EDDW (pdf 23Mb) met alle items voor een complete vluchtvoorbereiding. Klik op het plaatje om het te downloaden.