Producten

VLIEGOPLEIDING

VLIEGOPLEIDING 2017-05-01T12:05:33+00:00

Vliegschool Hilversum biedt 2 verschillende vliegopleidingen voor je privé vliegbrevet; het Light Aircraft Pilot License (LAPL) en Private Pilot License (PPL).

Met het LAPL brevet kan je in Europees luchtruim in een Single Engine Piston vliegtuig SEP(A) vliegen mits niet zwaarder dan 2000 kg en niet meer dan 3 passagiers meenemen. Een conversie van LAPL naar PPL is mogelijk.

Het LAPL is de Europese opvolger van het nationale Recreational Pilot License (RPL). Met het RPL kan je nog tot 8 april 2018 binnen de Nederlandse landsgrenzen vliegen. Vanaf deze datum mag dat alleen maar met een LAPL. Zorg dus tijdig voor het halen of converteren van een RPL brevet, want een conversie van RPL naar LAPL kan nu nog.

Met een PPL brevet kan je wereldwijd in een Single Engine Piston vliegtuig SEP(A) vliegen. In tegenstelling tot het LAPL brevet kan je ook onderstaande ratings toevoegen aan het PPL;

  • Kunstvliegen (aerobatic rating)
  • Slepen zweefvliegtuigen en banners (banner towing rating)
  • Nachtvliegen (night rating)
  • Vliegen in bergachtige omgeving (mountain rating)
  • Meermotorig (multi engine rating)
  • Vlieginstructie (flight instructor rating)

De keuze voor een LAPL of PPL brevet is afhankelijk van veel factoren, zoals tijd, geld en wat je met je brevet wilt doen. In de praktijk blijkt dat LAPL leerlingen halverwege de opleiding toch overstappen naar de PPL opleiding. Dit komt dan omdat het wettelijk aantal opleidingsuren voor een LAPL van 30 (FCL.110.A) overschreden wordt en dat er naast een nieuwe syllabus, ook opnieuw examen en een intitiële brevet afgifte moet plaatsvinden. Als je die kosten meerekend, dan is het prijsverschil beperkt.

Je kunt op ieder moment met de vlieglessen starten. Een enkele proefles vanaf 30 minuten op onze basic trainer de Tecnam, of een proeflespakket van 3 of 5 vlieguren is vaak de eerste stap, waarin je de vlieg- en vliegtuigeigenschappen leert kennen. Kies je voor de Cessna of Piper, dan kan er ook nog iemand mee achterin of kan je deelnemen aan het Back Seater programma. Wil je een proefles combineren om gelijk kennis te maken met alle 3 de type vliegtuigen binnen onze vloot, kies dan voor een vloot mix proeflespakket inclusief simulator. Je vliegt dan 1 uur op de Tecnam, 1 uur op de Cessna, 1 uur op de Piper Warrior en 1 uur in de simulator. Zie onze webshop voor al onze proefles mogelijkheden.

Voor al onze opleidingen binnen onze school gebruiken we syllabi van de Stichting AFF die je moet downloaden als je de opleiding start. Hiernaast zie je de lesopbouw voor de PPL opleiding met de wettelijk gestelde 45 vlieguren (FCL.210.A) die je moet vliegen met instructeur (dual) of solo. De LAPL opleiding kent nagenoeg dezelfde opbouw, echter met 5 uur minder solo en je hoeft geen instrument oefeningen te doen.

Tijdens de eerste vlieglessen leer je kort gezegd rechtuit vliegen, het maken van bochten, klimmen en dalen. Na oefeningen als langzaam vliegen en “overtrekken” ga je leren landen ter voorbereiding op je eerste solovlucht. Jazeker je leest het goed, je mag dus al solo vliegen zonder dat je een brevet hebt. Dit in tegenstelling tot het halen van bijvoorbeeld je rijbewijs. Alle vliegers weten zich hun eerste solovlucht als de dag van gisteren ter herinneren. Een fantastisch moment welke we graag delen op Facebook en op onze Solo/Geslaagde pagina. Kijk zeker even op deze pagina om een indruk te krijgen van de instructeurs en leerlingen. Tussen de lessen door vinden er 4 Progress Tests plaats, waarin alle voorgaande oefeningen uit die fase worden behandeld.

Navigatie komt na enkele solo uren aan bod. Eerst onder begeleiding met je instructeur en daarna mag je solo naar andere vliegvelden vliegen.

De ervaring leert dat de meeste kandidaten gemiddeld 5 á 10 vlieguren meer nodig hebben dan het wettelijk voorgeschreven aantal. Dit heeft te maken met de lesfrequentie, aanleg en leeftijd.

Eén les instructie bestaat uit een briefing van een half uur plus een uur vliegtijd. Hiernaast een impressie hoe een vlucht eruit ziet. Samen met een instructeur een voorzorgslanding oefenen in het laagvlieggebied, ongeveer halverwege de PPL opleiding.

Mocht het vliegzicht beneden de wettelijke kaders zijn, dan hebben we een slecht weer programma. Denk hierbij aan bediening COMM/VOR/GPS apparatuur, theorieles, noodprocedures of de diverse scenario’s in onze VSH Flight Simulator. We geven je ook gratis toegang tot de “Currency&Conversion” programma. Dit is een online database met vragen uit het Pilot Operating Handbook (POH) van het vliegtuig waar je op vliegt. Hetzelfde gebruik je ook als e-learning programma voor de LAPL/PPL theorie opleiding.

FCL.110.A   LAPL(A) — Ervaringseisen en vrijstellingen

a)   Kandidaten voor een LAPL(A) moeten ten minste 30 uur vlieginstructie hebben ontvangen in vleugelvliegtuigen of TMG’s, met inbegrip van ten minste:

1)

15 uur dubbelbesturingsonderricht in de klasse waarmee de vaardigheidstest wordt afgelegd;

2)

6 uur solovliegtijd onder toezicht, met inbegrip van ten minste 3 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 150 km (80 NM), gedurende welke 1 landing met volledige stilstand moet worden uitgevoerd op een ander luchtvaartterrein dan het luchtvaartterrein van vertrek.

b)   Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(S) met uitbreiding naar TMG. Kandidaten voor een LAPL(A) die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding moeten ten minste 21 uur hebben gevlogen op TMG’s na de aantekening van de TMG-uitbreiding en moeten voldoen aan de eisen onder FCL.135.A, punt a), voor vleugelvliegtuigen.

c)   Vrijstelling. Kandidaten met voorafgaande ervaring als PIC kunnen vrijstelling krijgen ten behoeve van de eisen onder a).

De omvang van de vrijstelling wordt bepaald door de ATO waar de bestuurder de opleidingscursus volgt, op basis van een toelatingsvliegtest, maar mag in geen geval:

1)

de totale vliegtijd als PIC overschrijden;

2)

50 % van de uren opgelegd in punt a) overschrijden;

3)

de eisen onder a), 2) omvatten.

FCL.210.A   PPL(A) — Ervaringseisen en vrijstellingen

a)   Kandidaten voor een PPL(A) moeten ten minste 45 uur vlieginstructie hebben ontvangen in vleugelvliegtuigen, waarvan er 5 voltooid mogen zijn in een FSTD, met inbegrip van ten minste:

1)

25 uur dubbelbesturingsonderricht; en

2)

10 uur solovliegtijd onder toezicht, met inbegrip van ten minste 5 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.

b)   Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(A). Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(A) moeten ten minste 15 uur hebben gevlogen op vleugelvliegtuigen na de afgifte van de LAPL(A), waarvan ten minste 10 uur vlieginstructie in een opleidingscursus aan een ATO. Deze opleidingscursus moet ten minste 4 uur solovliegtijd onder toezicht bevatten, met inbegrip van ten minste 2 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.

c)   Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding. Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding moeten het onderstaande hebben voltooid:

1)

ten minste 24 uur vliegtijd in een TMG na de aantekening van de TMG-uitbreiding; en

2)

15 uur vlieginstructie in vleugelvliegtuigen in een opleidingscursus aan een ATO, met inbegrip van ten minste de eisen onder a), 2).

d)   Vrijstelling. Kandidaten die houder zijn van een bewijs van bevoegdheid voor een andere categorie luchtvaartuig, behalve luchtballonnen, krijgen een vrijstelling van 10 % van hun totale vliegtijd als PIC op dergelijke luchtvaartuigen begrensd tot een maximum van 10 uur. De omvang van de vrijstelling mag in geen geval dienen ten behoeve van de eisen onder a), 2).

Als je full-time beschikbaar bent kan je je brevet in 4 maanden behalen. Het merendeel van onze leerlingen behaalt het praktijk examen binnen anderhalf tot twee jaar nadat ze voor een eerste les bij ons kwamen.

Naast de vlieglessen heb je ook onderstaande certificaten nodig zoals (klik op de flipbox voor meer informatie);

Theorie

Medical

Medical voorbeeld

LPE

Radiotelefonie

Een volledig overzicht van alle onderdelen is hier schematisch weergegeven;

Zoals te zien in het schema hebben we nog een laatste check met het “Skill-test question” programma. Dit zijn “examinator” vragen die we in de loop der tijd hebben verzameld.

Let op bij het vergelijken van prijzen tussen vliegopleidingen dat álle kosten van A tot Z worden genoemd. Vraag dit goed na, want vlieguren zijn niet de enige kosten die er zijn. Een LAPL en PPL opleiding kost van A tot Z respectievelijk rond de €12.000 en €16.000.

Een groot deel van de kosten vallen buiten het bereik van een vliegschool en een keuze voor een vliegschool moet je ook op andere gronden nemen. Neem bijvoorbeeld deze uitgebreide site, onze nieuwsbrieven, innovatieve leermiddelen als e-learning, de VSH GA Flight Simulator, onze goed onderhouden vloot, instructeurs met passie voor praktijk en theorie, etc. Allemaal beschikbaar om je een goede opleiding te geven én waar je je ook na de opleiding thuis voelt.

Overigens hoef je de hele opleiding niet in een keer te voldoen, want je rekent ieder onderdeel bij gebruik of per vliegles af. Voor starters hebben we proeflespakketten en het theorie/praktijk startpakket. Een headset kan je ook van ons lenen en een medische keuring en VFR kaart heb je niet nodig tot je eerste solo.

Voor het RPL en LAPL geldt dat je na het slagen van je praktijk examen nog enkele uren solo moet vliegen alvorens passagiers te mogen meenemen. Na het slagen van je RPL examen dienen wij gelijk de conversie naar LAPL in. Je krijgt dan 2 brevetten. Als je dus in Nederland met passagiers wilt vliegen kan dat na 5 uur op je RPL brevet (dit kan tot uiterlijk 8 april 2018) en 5 uur daarna mag je ook met passagiers naar het buitenland op je LAPL brevet. Voor het PPL geldt deze eis niet, immers daar zit al 10 uur solo in de opleiding. Tijdens de aanvraag bij het KIWA kan je al vliegen zonder dat je fysiek een brevet hebt. Dit kan met het zogenaamde Declaration formulier.

0
RPL
0
LAPL
0
PPL

FCL.105.A   LAPL(A) — Bevoegdheden en voorwaarden

a)   Houders van een LAPL voor vleugelvliegtuigen zijn bevoegd om op te treden als PIC op éénmotorige zuigervliegtuigen (land) of TMG’s met een maximale startmassa van 2 000 kg of lichter, en het vervoeren van maximaal 3 passagiers, zodat er nooit meer dan 4 personen aan boord van het luchtvaartuig zijn.

b)   Houders van een LAPL(A) mogen enkel passagiers vervoeren nadat ze, na afgifte van het bewijs van bevoegdheid, 10 uur vliegtijd als PIC op vleugelvliegtuigen of TMG’s hebben uitgevoerd.

Je brevet, en dan? Allereerst iets waar je trots op mag zijn, want je hebt echt wel een serieuze opleiding gedaan. Daarna ga je vliegen met vrienden, familie, kennissen. En je vliegt regelmatig alleen een rondje. En voor met name dat laatste heb je geen opleiding gedaan, want het is een hobby die je wilt delen. Wat is dan mooier dan in contact te komen met vliegers met dezelfde hobby en daarmee, al dan niet door de vliegschool georganiseerde vliegtochten, te gaat ondernemen. De één vliegt heen, de ander navigeert of bedient de radio en op de terugvlucht wissel je van stoel. Als je deze vliegvrienden niet al tijdens de opleiding bent tegengekomen dan hebben wij op Facebook een besloten “Vliegmaatjes” pagina waar je binnen onze eigen gelederen een collega vlieger vindt.

Onze ervaren instructeurs met vele instructie- en vlieguren staan voor je klaar om de opleiding aan te vangen. Jij bepaalt de tijd, wij koppelen je aan de instructeur.

Wil je een keer een gesprek in combinatie met een rondleiding, neem dan Contact op voor een afspraak met onze Head of Training.

Frank
Frank
Head of Training, Instructor Rating, Examinator, Instrument Rating, Multi Engine Rating, Multi Crew Coördination, Touring Motor Glider, >3000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: maandag en donderdag
Adeline
Adeline
Instructor Rating
Instrument Rating
Multi Engine Rating
Multi Crew Coördination
>4000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: zaterdag
Maarten
Maarten
Instructor Rating
Instrument Rating
Multi Engine Rating
Multi Crew Coördination
>2000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: zaterdag
Ludo
Ludo
Instructor Rating
Instrument Rating
Multi Engine Rating
Multi Crew Coördination
>4000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: woensdag
Rutger
Rutger
Instructor Rating
Instrument Rating
Multi Engine Rating
Multi Crew Coördination
Night Rating
Aerobatic Rating
beschikbaar voor vlieglessen op: zaterdag
Vivian
Vivian
Instructor Rating
Instrument Rating
>1000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: zondag
Hans tHJ
Hans tHJ
Instructor Rating
Instrument Rating
>4000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: zondag
Marc
Marc
Instructor Rating
Instrument Rating
>3000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: zondag
Klaas
Klaas
Instructor Rating
Instrument Rating
Multi Engine Rating
>10000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: wisselende dagen
John
John
Instructor Rating
>10000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: maandag t/m vrijdag
Irvin
Irvin
Instructor Rating
>4000 uur
beschikbaar voor vlieglessen op: vrijdag
Kimberley
Kimberley
Instructor Rating
Instrument Rating FAA
Multi Engine Rating FAA
Aerobatic Rating
>1000 uur
beschikbaar voor vlieglessen in overleg
SNEL EEN AFSPRAAK MAKEN