Geldigheid

Van brevetten en certificaten
Alles in een overzicht

Hoe het zit met de geldigheid van brevetten en certificaten

Zonder geldige documenten mag je niet vliegen. Het is dus zaak dat je alles zelf goed bijhoudt, want je moet op ieder moment kunnen aantonen (bijv. politie Luchtvaarttoezicht en ILT) dat je aan de wettelijke eisen (brevetten, certificaten, vlieguren, landingen en herhalingstraining) voldoet.

Regelmatig vliegen is van groot belang. Houd dus goed de geldigheid van de door jou behaalde brevetten en certificaten in de gaten. Twijfel je over de geldigheid van een bepaald document, vraag het ons. En twijfel je over je bekwaamheid, vraag ons dan om een bekwaamheidstraining.

Vliegschool Hilversum biedt ook de mogelijkheid om je verloopdata bij te houden. Je wordt dan tijdig geïnformeerd wanneer je brevet of certificaat dreigt te verlopen.

 

brevet

FCL (de basis van LAPL en PPL)

Een Flight Crew Licence (FCL) brevet verliest zijn geldigheid niet. Als je minimaal 12 uur vliegt in het tweede jaar, waarvan minimaal 6 uur PIC en 12 starts&landingen dan zit je goed. Daarbij doe je elke twee jaar een herhalingstraining (1 uur vliegen en indien nodig en gewenst 1 uur groundschool) om je SEP te behouden.

certificaat

Medical (medische keuring)

Voor het LAPL(A) brevet is er de LAPL medische keuring. Voor het PPL(A) brevet dien je een klasse II keuring te ondergaan bij een Aeromedical Center. De frequentie van de herhalingskeuringen is afhankelijk van je leeftijd en het type keuring.

Examens

RT & theorie

Het Radiotelefonie bevoegdheid (RT) brevet is onbeperkt geldig en ook eenmaal behaalde theoriecertificaten blijven altijd geldig, tenzij je nog een vliegbewijs A of B had en die hebt laten verlopen vóór de invoering van de JAR-FCL regelgeving in 1999.

certificaten

LPE

Heb je je Language Proficiency Endorsement (LPE) op niveau 6 gehaald, dan is deze onbeperkt geldig. Heb je niveau 4 of 5 dan is de geldigheid 4 jaar. Vernieuwen? Lees hier wat je moet doen.

Current blijven

Ook als je brevet nog geldig is moet je zorgen dat je voldoet aan de juiste uren-eis (currency). Hoe zorg je dat je ‘current’ blijft?

 LAPL(A) MLA/TMG/SEP
Wat zijn de uren-eisen?

Je hebt de afgelopen 24 maanden:

  • ten minste 12 uur vliegtijd als Pilot In Command (PIC)
  • ten minste 12 starts en landingen gemaakt
  • van deze 12 uren is 1 uur een herhalingstraining geweest met een instructeur

Dit is dus 12 uur in totaal.

PPL (A)
Wat zijn de uren-eisen?

Je hebt in het tweede jaar van je SEP geldigheid:

  • ten minste 12 uur vliegtijd als Pilot In Command (PIC)
  • ten minste 12 starts en landingen gemaakt
  • van deze 12 uren is 1 uur een herhalingstraining geweest met een instructeur

Dit is dus 12 uur in totaal.

Passagiers meenemen?
Let dan op de uren-eisen die de wet en verzekering hieraan stellen.

Om passagiers mee te mogen nemen moet je binnen 90 dagen gevlogen hebben met 3 starts en landingen. Voldoe je hier niet aan, dan mag je pas na een solo- of instructievlucht (met 3 starts en landingen) passagiers meenemen

Brevet verlopen?

Geen reden tot paniek.

Een Profcheck is de sleutel tot het vernieuwen van je ATPL/CPL/PPL- of LAPL-brevet. Ontdek hier hoe deze procedure werkt en maak je klaar om weer Pilot in Command (PIC) te worden.

Meer over de Profcheck »
Bijzondere gevallen

Heb je een verouderd brevet, een internationaal brevet of een zweefvliegbrevet? Dan geldt er vaak een andere geldigheid. We hebben de meest voorkomende even op een rij gezet.

Heb je een JAR-FCL?
Amerikaans brevet (FAA)
LAPL (S)
ICAO brevet

Als het goed is heeft iedere vlieger nu een EASA-FCL, maar als je een tijdje niet gevlogen hebt dan is het zeer aannemelijk dat je nog een JAR-FCL hebt, welke zeer zeker verlopen is. 

Voor de zogenaamde JAR-FCL brevetten gold een geldigheid van 5 jaar. Veel vliegers zien de einddatum over het hoofd, maar met een verlopen brevet document riskeer je niet alleen een boete (ca. €800), je bent ook niet verzekerd. 

Is je brevet verlopen? Dan moet je een nieuw brevet aanvragen bij het KIWA.

Een Federal Aviation Administration (FAA) brevet verliest zijn geldigheid niet, je moet alleen elke twee jaar een flight review (uur groundschool, uur vliegen) doen.

Je kunt dus je FAA naast je Europese brevet geldig houden. Zelfs als je meerdere jaren niet gevlogen hebt, hoef je alleen maar een Amerikaanse herhalingstraining (flight-review) te doen om weer te mogen vliegen. Je kunt deze training bij ons volgen.

Het is geen pass/fail examen, maar een instructeur kan wel weigeren je logboek te tekenen voor de review als je niet voldoende presteert (nog los van het feit dat het natuurlijk geen goed idee is om na een lange tijd niet gevlogen te hebben weer aan de gang te gaan zonder training). Dit zal geen probleem zijn als je in de EU voldoende vlieguren maakt. Als je t.z.t. weer in de US zou willen vliegen, dan kun je bij Vliegschool Hilversum al een check-out doen om daar een kist te kunnen huren. Dit is te combineren met een flight review.

Heb je je Sailplane Pilot Licence (LAPL (s) of SPL) dan betekent dit dat je alleen mag vliegen in zweefvliegtuigen. Het SPL is onbeperkt geldig, maar als je meer wilt weten over de uren-eis verwijzen wij je naar een zweefvliegclub of zweefvliegschool.

Wil je je SPL omzetten naar een LAPL (A) of PPL zodat je kunt vliegen met een eenmotorig vliegtuig, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Een International Civil Aviation Organisation (ICAO) brevet verliest zijn geldigheid niet, je moet alleen elke twee jaar een flight review (uur groundschool, uur vliegen) doen.

Vragen over geldigheid?

Wij vertellen je graag hoe het zit. Aarzel niet en neem contact met ons op.