Producten

WEIGHT & BALANCE

WEIGHT & BALANCE 2017-05-03T23:14:17+00:00

PH-TCM

PH-VHA

PH-VHC

PH-VHD

PH-CBN

D-EMHJ

PH-CJC

F-GCJD

Uitleg en Tips Weight en Balance Calculator (Tippingpoint)

In Safari kan het voorkomen dat een overgewicht waarschuwing niet weg te klikken is. Gebruik in dat geval bijvoorbeeld Google Chrome

– Klik op een van de blauwe knoppen om het vliegtuig naar keuze te selecteren. Vervolgens opent er een nieuw venster. Hier ziet U bovenin het geselecteerde type vliegtuig.

– De witte invoervelden kunnen naar wens aangepast worden. De grijze zijn vaste variabelen een kunnen niet veranderd worden. De reeds ingevulde waarde’s in de witte velden zijn slechts “voorbeeld” waardes en dienen correct ingevuld te worden door de pilot in command.

– Vul het gewicht van de piloot en eventuele passagiers in. Op de vliegschool is een weegschaal aanwezig zodat de in te vullen waardes niet “gegokt” hoeven te worden.

– Vul het bagage gewicht in.

  • note: Bij de PH-CBN is een bagage ruimte 1 en 2. In 1 mag maximaal 54kg of in 2 maximaal 32kg, maar bij elkaar niet meer dan 54kg!

– Vul de brandstof hoeveelheid in. (Liters Takeoff). Indien u niets invult bij “Liters Landing = zero” zal de Landing CG dot (rood) in de grafiek gelijk zijn aan de Zero Fuel Weight.

  • note: (Liters Landing) is optioneel. Laat desgewenst deze waarde op “zero”. Ook controleerd het programma verder niet of er te hoge waardes in de invoervelden ingevuld worden. Bij de PH-CBN kan bijvoorbeeld maximaal 189Ltr getankt worden, maar je kunt in het programma ook 300Ltr invullen, of een passagier van 400kg (etc).

– Als u op de button “Calculate” klikt, onderaan het scherm, zal het programma berekenen of de Weight en Balance binnen de limieten blijft. Dit zal natuurlijk bij het vorige voorbeeld niet het geval zijn !

– Als er op het “grafiekveld” geklikt wordt zal een nieuw scherm openen in een grotere en overzichtelijkere uitvoering.

– Klik op de button “Print” en de W&B kan naar een printer worden gestuurd met alle waardes en grafiek. Deze print kunt u mee nemen tijdens de vlucht.

– Klik links onder op “EXIT” om terug te gaan de Hoofdpagina van de website.

Veel plezier met het programma en een veilige vlucht !

 

 

vsh123!

Taxi Fuel

The amount of taxi fuel is calculated according the fuel consumption as stated in the POH. It includes:

– Fuel lost by drain;
– Engine start;
– Ground manoeuvring (taxiing) up to 10 min.

If the PIC anticipates that the expected taxi fuel consumption will be higher, he/she has to calculate and add additional fuel.

Trip Fuel

The amount of trip fuel is calculated according to the POH and includes fuel required for:

– Take-off;
– Climb;
– Cruise;
– Descent;
– Approach;
– Landing.

For Take-off, climb to cruise altitude a standard 3 minutes is used with a fuel consumption as stated in the POH.
For Descent, approach and landing a standard 3 minutes is used with a fuel consumption as stated in the POH for the normal cruise.

Contingency Fuel

Contingency fuel is extra fuel which compensates for deviations (with respect to fuel consumption) between actual use and what is stated in the POH.
The amount of contingency fuel is 5% of the trip time fuel, with not less than 5 min of flight time at 1500 ft AGL with 75% power.

Alternate Fuel

Alternate fuel is needed to reach the alternate airfield and includes:
– Go-around at destination;
– Climb;
– Cruise to alternate;
– Descent;
– Approach;
– Landing.

For the calculation of the amount of fuel needed for take-off, go-around and climb to cruise altitude a standard 3 minutes is used with a fuel consumption as Sitated in the POH.

For the calculation of the amount of fuel needed for descent, approach and landing on the alternate airfield a standard 3 minutes is used with a fuel consumption as stated in the POH.

Note: the cruise distance taken is the distance between departure airport ARP, all intermediate waypoints (to avoid restricted airspace) and destination airport most unfavourable runway.

Final fuel reserve

The final fuel reserve is 45 minutes, calculated with at least 45% power at an altitude of 1500 ft. in ISA conditions.

Als je gebruik maakt van Skydemon of AirNav Pro navigatie software en je wilt de Weight&Balance via deze programma’s uitrekenen, download hier onze vliegtuig templates.

Skydemon
AirNav Pro

Disclaimer: Deze tool helpt bij een veilige vluchtuitvoering en de Pilot In Command blijft verantwoordelijk voor gebruik van de originele en meest actuele bronnen.