Vluchtvoorbereiding EHHV-EBAW

Praktijkexamen/Skill-test

UNDER CONSTRUCTION – PAGINA NOG NIET COMPLEET

Deze pagina is niet alleen voor praktijk examen (ook wel Skill-test) kandidaten, maar ook voor brevethouders. Het geeft een beeld wat er komt kijken voor een vluchtvoorbereiding over de grens.

Tijdens de opleiding heb je veel gevlogen binnen de FIR van EHAA en heb je gebruik gemaakt van onze Notam-, en Weer pagina’s, maar ook van de pagina waar je de Prestaties kun berekenen. Maar bij een vlucht over de grens kun je als snel “verdwalen” in een wirwar aan sites. In deze vluchtvoorbereiding laten we zien welke sites je kunt gebruiken en waar je je (ruim) voor de vlucht gratis kunt registreren om bijvoorbeeld templates aan te maken. Deze templates zijn vervolgens eenvoudig en snel te raadplegen tijdens je voorbereiding. Handig, want niets is hinderlijker dan gestrest op het examen te verschijnen, omdat je nog druk doende was om sites af te speuren en pagina’s te printen. Time-management is erg belangrijk, want bepaalde dingen kun je al van tevoren doen. Zo spreid je de werkdruk.

Na een goed afgelegd proefexamen bellen we een examinator en maken we een afspraak. Meestal is dit na een paar dagen voorafgaand en heb je tijd genoeg om de vluchtvoorbereiding te maken. Je krijgt van de examinator een opdracht die je moet voorbereiden. In dit voorbeeld bereiden we een vlucht voor van EHHV naar EBAW. We beginnen 5 dagen van te voren af te tellen: Day/Time minus…

Alles wat je geleerd hebt komt samen in 1 document, met daarin de volgende onderwerpen:

  • Navigatieplan
  • Tripkit
  • Weight & Balance
  • Flightplan
  • NOTAM
  • Analyse weerberichten
  • Prestatieberekening

Print ieder onderdeel gaandeweg je voorbereiding uit en markeer zinnen/woorden die je belangrijk vindt om te briefen aan je examinator.

Een compleet uitgewerkt voorbeeld (pdf) kun je onderaan deze pagina downloaden.
Let wel, dit is een voorbeeld met ruimte voor eigen interpretatie en als Pilot In Command blijf je zelf verantwoordelijk voor gebruik van de originele en meest actuele bronnen.

Succes!

Day minus 5

Begin 5 dagen voor je examen met de volgende voorbereidingen:

Homebriefing LVNL
Stap 1

Homebriefing

Als het goed is heb je al toegang tot Homebriefing van LVNL. Zo niet, dan is dit het moment zo vlak voor je Skill-test.

naar Homebriefing
Stap 2

Skeyes (BE)

België heeft Skeyes en deze is een stuk uitgebreider. Naast flightplans vind je er weer, de AIP en kan je templates aanmaken. Ideaal voor een snelle en complete output. Registreren kan je via deze link (ook als leerling).

Naar Skeyes
VFR kaart van NL
Stap 3

VFR Kaart intekenen

Terwijl je wacht op de inloggegevens van Skeyes kun je alvast de route op je VFR-kaart intekenen. Zorg voor een duidelijke, met potlood ingetekende route en goed herkenbare waypoints zoals spoor- en snelwegkruisingen. Je hoeft voor het examen geen buitenlandse kaarten aan te schaffen. Hoewel wij er vaak wel een te leen hebben, is het niet verplicht.

NB. Gebruik bij een echte vlucht naar het buitenland altijd een geldige VFR-kaart. De Nederlandse VFR kaart is slechts te gebruiken voor EHAA (zie legenda van de kaart).

Stap 4

Navigatieplan

Vul nu het Navigatieplan in zonder wind berekening. Pas een paar uur voor vertrek weet je de hoogtewind en kun je het navigatieplan afmaken met headings, groundspeed en daaruit volgend de brandstofberekening.

Download het Navigatieplan
Stap 5

Jeppesen kaarten opvragen (TripKit)

Als vliegschool hebben we een abonnement op de Jeppesen VFR manual en kunnen we op verzoek de approach- en landingskaartjes, en overige vliegveld-informatie genereren. Als leerling kun je dit formulier invullen. Dan sturen wij je binnen 1 of 2 dagen een pdf-bestand met de gewenste kaartjes.

Weight and Balance
Stap 6

Weight & Balance berekenen

Bij het boeken van een examinator vragen we naar zijn/haar gewicht, dit kun je invullen, inclusief je eigen gewicht, brandstof en bagage in onze Weight&Balance-calculator.

Zorg dat je altijd binnen de MTOW blijft. Geef de dag voor de examenvlucht aan hoeveel brandstof je wilt meenemen. We zullen daar rekening mee houden als we de kisten ‘s ochtends tanken.

Wil je ook ground roll, take-off distance, landing distance, rate of climb berekenen? Doe dat aan de hand van de tabellen uit het pilot operating handboek van het toestel waarop je gaat vliegen. In de online leeromgeving vind je de tabellen waarmee je kunt oefenen.

Bereken Weight & Balance
Day minus 2

Begin 2 dagen voor je examen met de volgende voorbereidingen in Skeyes:

AIP via Homebriefing
Stap 1

AIP Belgie

Je hebt nu toegang tot Skeyes. Via deze link kom je op de Aeronautical Information Publication (AIP) terecht. De indeling is conform de AIP van Nederland. Je kunt gratis approach- en landingskaartjes en andere praktische informatie raadplegen. Bijvoorbeeld openingstijden, luchtruim-indeling en de brandstoftypes die op een bepaald vliegveld beschikbaar zijn.

bekijk de AIP van Belgie
Stap 2

Preflight briefing

Klik op Preflight Briefing en vul de gegevens in.  Vergeet niet ook nog een vinkje te zetten bij: Gamet/Airmet (bij de OPMET-balk).

Bewaar deze template als EHHV-EBAW.

Preflight briefing invullen
Stap 3

Flight Plan

Klik nu in de tabjes bovenin op Flight Plan.

Neem de gegevens over zoals in het voorbeeld (verderop in deze pagina ook nog groter te vinden) en vul bij DOF/yymmdd de juiste dag van je examen in en bij Pilot in Command de naam van de examinator. Bewaar alles als template bijv. EHHV-EBAW.

Submit het formulier niet. Voor de Skill-test is dit niet nodig.

Heb je het wel gedaan > cancel dan het flightplan. Dit kan onder het tabje “FPL Related Messages”. Een flightplan kun je 5 dagen vooraf invullen en altijd aanpassen of annuleren.

Flightplanning
Time minus 3

Begin 3 uur voor je examen met de volgende voorbereidingen:

KNMI Vliegweer voorbeeld
Stap 1

Vliegweer EHHV

Bekijk de Weerpagina op deze site voor het weerbulletin van het KNMI met de METAR en de TAF.

bekijk het vliegweer
Stap 2

Vliegweer Belgie

Voor meer weersinformatie, kies je in Skeyes bij Meteo Information het tabblad “Flight Briefing Charts“. Beperk je tot de de Low Level SIGWX van Belgium en West Europe, en kies het tijdstip van de vlucht.

Bekijk het vliegweer in Belgie

Is het goed vliegweer?

  • zicht > 5km
  • wind < 25kts
  • wolkenbasis > 2000ft
  • x- en tailwind limiet POH
  • licht tot matige turbulentie

Als blijkt dat het weer buiten de limieten is, neem dan contact op met de examinator/vliegschool om de Skill-test te verplaatsen.

Praktische tools

Heb je nog geen gradenboog, nautische liniaal, Jeppesen Flightcomputer of VFR Kaart van Nederland? Kijk dan in de webshop. Als leerling of als vlieger bij Vliegschool Hilversum kun je ook gratis gebruik maken van de VSH iPad met daarop de app Skydemon. Tijdens de opleiding gebruiken we beide methodes door elkaar heen.

Jeppesen E6B Flightcomputer

Jeppesen E6B Flightcomputer

Nautical miles liniaal

Nautical miles liniaal

Gradenboog

Gradenboog / koershoekmeter

VFR kaart van NL

VFR Kaart van NL (papier)

VSH Vliegtas compleet

VSH Vliegtas compleet

Heb je vragen over het VFR Navigatieplan?